"Latvijas skolas soma" ietvaros 4.klase piedalījās Latvijas Nacionālās vēstures muzeja rīkotajā tematiskajā pasākumā "Senā skola". Tika iepazīta agrākās skolas kultūra, mācību vide, skolēnu agrākā ikdienas skolas dzīve. 

Zemāk pieejams Annas Kučinskas ,4. klases izglītojamās, atsauksmes rakstiņš par šo pasākumu

]

Sagatavoja 4 klases audzinātāja: I.Ņeustrujeva


Projekta “Latvijas skolas soma” nodarbība 6.klasē

Projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros 2021.gada 14.maijā 6. klases skolēni  piedalījās Latvijas Nacionālās vēstures muzeja nodarbībā “Ražots Latvijā 1918 – 1940 g”. 

Muzeja lekcija bija organizēta tiešsaistē platformā MS Teams. Gids radīja skolēniem slaidus ar fotogrāfijām un bildēm, stāstot un komentējot katru. Tika iegūtas jaunas zināšanas par 1918 – 1940 g. Latvijas tautsaimniecības nozaru - pārtikas un vieglās rūpniecības, ķīmiskās, elektrotehniskās rūpniecības, mašīnbūves un radiotehnikas attīstību, produkcijas eksportu.

Skolēni uzzināja, ka Latvijā ražoja porcelānu, stiklu, konservus, gumijas apavus, kuģus, velosipēdus (Latvijā ražoto velosipēdu uzdāvināja Francijas prezidenta sievai, par ko viņa bija ļoti priecīga!), lauksaimniecības mašīnas, radio, kino projektorus, sporta lidmašīnas, telefonus utt. Bija atklājums, ka VEF bija ražots pirmais neliels fotoaparāts Minox, kuru varēja nolikt somā vai kabatā. Skolēniem bija iespēja apskatīt fotoattēlus ar Latvijā ražoto produkciju, piemēram, 1938.gadā ražoto sporta lidmašīnu, VEF ražoto produkciju (putekļsūcēju, radio, telefonu), 20.gs.20 – 30 gadu ražoto velosipēdu, kosmētiku NIVEA utt. Skolēni bija pārsteigti, ka Latvijā ražoja vairāk nekā 50 šokolādes  veidu.

Skolēni uzzināja, ka 1938.gadā Latvijā bija 3977 uzņēmumu ar strādnieku kopskaitu -  98 497 cilvēki.   

Skolēni bija ieinteresēti, uzmanīgi klausīja gida stāstījumu un skatījās  izmantotu plašu fotogrāfiju, plakātu u.c. vēstures avotu klāstu.


Skolēnu atsauksmes – “Es uzzināju daudz jaunas informācijas. Man ļoti patika klausīties par rūpnīcu VEF, kurā ražoja pirmo tehniku, piemēram radio” (Solomons Š.). “Man ļoti patika. Gide stāstīja interesanti” (Roberts R.). “Man bija interesanti uzzināt, ko izgatavoja Latvijā līdz 1940.gadam”(Darja S.). “Man patika nodarbība. Es uzzināju daudz jaunas interesantas informācijas par Latviju”(Jegors B.). “Tiešsaiste mums ļoti interesanti pastāstīja par Latvijas ražošanu 20.gadsimtā”(Vladislavs M.). “Man ļoti patika nodarbība. Bija interesanti, es uzzināju daudz ko jauno, par ko pat nezināju. Būtu ļoti jauki organizēt vēl tādas nodarbības- ekskursijas”(Polina B.). “Šodienas tiešsaistes ekskursijā mēs uzzinājām informāciju par to, ko ražoja  Latvijas fabrikās un rūpnīcās 20.gs.Informācija ir ļoti vērtīga un palīdzēs katram no mums Latvijas vēstures stundās ”(Alika I.).

                                                                                                                                                                                      6.klases audzinātāja: J.Borhova

Izrāde  "PuSHkins. Dzīvs" tiešsaistes platformā

Šajā sarežģītajā laikā, kad valstī saistībā ar ārkārtējo situāciju pieņemtie ierobežojumi ievērojami samazina iespējas organizēt mācības un jebkāda veida pasākumus klātienē, t.sk., īstenot programmas "Latvijas skolas soma" norises, ir rasta iespēja ar tehnoloģiju palīdzību  bagātināt mācību saturu un nodrošināt iespēju baudīt izrādes viedierīču ekrānos.

2021.gada 27.aprīlī „Latvijas skolas somas programmas” ietvaros 7.b.klases  skolēniem bija iespēja noskatīties Rēzeknes teātra digitālo izrādi „PuSHkins. Dzīvs” un pēc tās piedalīties sarunā ar aktieriem un režisoru.

,,PuSHkins. Dzīvs” – izrāde par to, ka  ļoti bieži nevaram saprast, kādēļ mums skolā māca to, kas, mūsuprāt, dzīvē nebūs vajadzīgs. Izrāde stāsta par parasto cilvēku un viņa neparastajām attiecībām ar Puškinu. Neizpratne, kāpēc ir jālasa un jāmācās par Puškinu? Problēmas mīlestībā, arī  Puškina dēļ un galvenā varoņa naids pret rakstnieku, bet galu galā, no naida līdz mīlestībai ir viens solis. Galvenais varonis līdz kaula smadzenēm ienīst Puškinu, bet zina par viņu visu…

Izrāde norisinājās ZOOM platformā. Šī bija mūsu pirmā pieredze ar šāda veida teātra izrādēm. Skatoties ZOOMĀ, mēs neietekmējāmies no citu skatītāju reakcijām, kā tas notiek izrādēs klātienē, bet vairāk vērojām aktiermākslu, sejas izteiksmes, skatienus un sejas vaibstus. Bija vairāk spēju ieklausīties tekstā un saprast lugas nozīmi un būtību.

Pēc izrādes bija tikšanas ar režisoru Edvīnu Klimanovu.   Pēc izrādes aktieri un režisors atbildēja uz jautājumiem, stāstīja par to, kā kļuva par aktieriem, kādas bija mīļākās lomas, ko domā par savu varoņu tēliem, dalījās savos radošajos plānos. Skolēni uzzināja ka  teātrim jau ir 30.gadi un tajā strādā 15 aktieri. Izrāde balstīta uz M.Heifica stāstiem. Tikšanas laika skolēni uzdeva jautājumus  gan par pašu izrādi, par izrādes laikā pacelto  tēmu, apmainījās ar viedokļiem un iespaidiem. Sarunas laikā skolēni arī interesējas ar aktiera profesiju. Režisors tik  ļoti aizraujoši stāstīja arī par savu pilsētu Rēzekni , kā skolēni izteica velēšanas kādreiz apmeklēt šo pilsētu.

7b klases audzinātāja: Irina Mamikina


Tematisks pasākums “Senā skola” tiešsaistes platformā

2021. gada 22.  aprīlī iniciatīvas „Latvijas skolas soma” ietvaros 2. klases skolēniem norisinājās tematisks pasākums “Senā skola” tiešsaistes platformā MS Teams.

Nodarbībā bērni uzzināja, kādas bija skolas Latvijas laukos 19. gadsimtā un ar ko tās atšķīrās no mūsdienu izglītības iestādēm.

Lai bērni spētu iejusties attiecīgā laikmeta noskaņās, nodarbības vadītāja rādīja interesantus vēsturiskus priekšmetus: 19. gadsimta grāmatas, penāļus, skolas lādi, tāfeles un grifeles, tintnīcas un spalvaskātus no muzeja krājuma.

Programmas laikā skolēni uzzināja, kādi bija 19.gs. bērni un viņu ceļš uz skolu, kāda bija skolas kārtība un tajā lietotie priekšmeti un svešvārdi.

Nodarbība bija veidota mācību stundas formātā, tāpēc tās dalībniekiem bija iespēja pajautāt, atbildēt uz jautājumiem, atrisināt mīklas.

Bērniem bija grūti saprast, kas bijis vairāk kā pirms simts gadiem atpakaļ. Bija interesanti uzzināt par fizisko sodu. Kāpēc nebija ēdnīcas skolā un kāpēc bērni neēda banānus un mandarīnus.

2.klases klases audzinātāja: Larysa Krasko

Projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros 2020.gada 5.oktobrī 6. klases skolēni Daugavas muzejā Salaspils novadā piedalījās orientēšanās spēlē “Izaicinājuma spēle”.

Spēles mērķis - attīstīt skolēnu orientēšanās, loģiskās domāšanas un komunikācijas prasmes, kā arī spēju radoši risināt uzdevumus, strādājot komandās un meklējot kopīgo risinājumu.

Skolēni bija sadalīti 5 komandās un katra komanda izpildīja noteiktus uzdevumus! I.vietu ieguva zēnu komanda (Roberts, Solomons, Jegors, Raimonds, Artjoms), II.vietu – jauktā   komanda (Vladislavs, Polīna, Irina, Veronika). Visi skolēni bija ļoti aktīvi, ienteresēti, atsaucīgi! 50 minūšu laikā visas komandas tika galā ar spēļu noteikumiem un atrada pareizas atbildes.

Ekskursijas otrā daļā skolēni  atpūtās, ēda līdzpaņemtas maizītes un spēlēja spēles.

Ekskursija palīdzēja attīstīt saskarsmes un komunikācijas prasmes, mācību starppriekšmetu saikni (latviešu valoda, vēsture, sports, dabaszinības un sociālās zinības).

 

6.klases klases audzinātāja Jeļena Borhova

 Bildes skatīt šeit

 

Projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros 24.septembrī 7.a klases skolēni Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā piedalījās nodarbībā “Nospēlē muzeju.” Interaktīvās spēles  laikā savstarpējās sarunās tika meklētas atbildes : kas ir mākslas muzejs, kas tajā atrodas? Izmantojot izstāžu zāles maketu, gleznu reprodukcijas un mākslas priekšmetu figūras, bērni iejutās muzeja direktora, gida, arheologa, restauratora un mākslinieka lomās. Skolēni izmantoja vēstures, latviešu valodas un vizuālās mākslas stundās iegūtās zināšanas, kā arī apguva jaunas prasmes.

                                                           7.a kl. audzinātāja   Valentīna Greiškāne   


Bildes skatīt šeit

2019. gada 3. oktobrī Stopiņu pamatskolas 5. klase kopā ar 6. b klasi programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja Latvijas nacionālo botānisko dārzu Salaspilī ar mērķi, lai iepazītos ar vienu no valsts zinātnes un kultūras simboliem, kas reprezentē Latvijas valsti savā nozarē.

Sākumā gida pavadībā izstaigājām un iepazināmies ar botāniskā dārza oranžērijas kolekcijām. Botāniskā dārza lepnums ir sukulentu kolekcija. Ekspozīcija bagāta ar tropu augļiem, kokiem un augiem, kā arī ar dažādiem eksotiskiem un vēl neredzētiem brīnumiem.

Lai būtu interesantāka iepazīšanās ar skujkoku kolekciju, skolēniem tika piedāvāta orientēšanās dārza teritorijā “Brālis kadiķis, māsa egle un citi radinieki”.

Skolēniem bija ļoti interesanti, viņi papildus jaunajām zināšanām attīstīja prasmes strādāt komandā, pilnveidoja izpratni par jēdzieniem “suga” un “Šķirne”. Veidoja izpratni par augu etiķešu saturu, attīstīja prasmi no tām iegūt informāciju.

16. oktobrī  8. un 9. klašu skolēni muzejā gida pavadībā iepazīstas ar riteņbraucēja Daiņa Ozola bronzas riteni, izcīnītās balvas un riteņu kolekciju no Kārļa Vītoliņa  un Voldemāra Šmidberga, ka arī  bija apskatāmi vairāki tūkstoši Latvijas sporta vēstures liecību, pazīstamie sportisti pasaules un Eiropas zelta medaļnieki un čempioni Uljana Semjonova, Vera Zozuļa, Māris Štrombergs un citi, arī uzzināja  kā savākto relikviju – afišu, fotogrāfiju, medaļu, kausu, sporta rīku un diplomu skaits sasniedza 10 000.

Latvijas Sporta muzeja ēka iekļaujas Vecrīgas dienvidu daļā – Alksnāja ielas 5 un Vecpilsētas ielas 9 kopējā apbūvē, ko veido 16. – 19. gs. dzīvojamo ēku un noliktavu komplekss.

Muzejs piedāvā apmeklēt izstādes, iepazīties ar muzeja krājumiem un muzeja priekšmetiem. Mēs apmeklējam muzeju speciālista - gida pavadībā. Latvijas Sporta muzejā durvis vēra jauna ekspozīcija ”Latvijas olimpiešu Goda zāle. ZELTS. SUDRABS. BRONZA”, kas veltīta mūsu valsts un sporta sasniegumiem.

 Ar šo ekspozīciju, kuras veidošanā piedalījusies visa mūsu sporta sabiedrība, godina mūsu olimpiešus no pirmās Latvijas Olimpiādes līdz pēdējām Olimpiskajām spēlēm 2018. gadā.

 Pēc muzeja ekspozīcijas apskates skolēniem bija iespēja pieredzējuša instruktora uzraudzībā izmēģināt spēkus 7 m augstās alpīnisma sienas virsotnes sasniegšanā.

Šie stāsti par mūsu sporta zvaigznēm – Olimpisko spēļu, pasaules un Eiropas čempioniem - iedvesmo ikvienu būt stiprākiem, uzņēmīgākiem un laimīgākiem.

       Pateicoties saviem neparastajiem eksponātiem, muzejs ir viens no apmeklētākajiem un interesantākajiem muzejiem Latvijā.

Ciemos Latvijas Etnogrāfiskajā brīvdabas muzejā

2019. gada 6. novembrī iniciatīvas „Latvijas skolas soma" 1. klases skolēni kopā ar skolotāju devās brīnišķīgā pasākumā uz Latvijas Etnogrāfisko brīvdabas muzeju. Tēma - „Pirmo reizi ciemos Brīvdabas muzejā”. Skolēni apmeklēja seno Kurzemes zemnieka sētu, apskatīja tās iekārtojumu, iepazinās ar ēku veidiem (māja, laidars, klēts, pirts), guva priekšstatu par darba un mājas dzīvi šādā saimniecībā.

Skolēni ar lielu uzmanību un interesi klausījās gida Ingas stāstījumu par seniem lauksaimniecības darba rīkiem, darba ikdienu, gadskārtu svinēšanu, tradīcijām. Arī aktīvi atbildēja uz gida jautājumiem un paši uzdeva daudz gudrus un atbilstošus jautājumus.

Atgriežoties no brīvdabas muzeja, skolēni aktīvi dalījās ar iespaidiem par redzēto un dzirdēto muzejā un visu mēģinot uzzīmēt.

 3. klase Latvijas Etnogrāfiskajā muzejā

Bērni, vai jūs esat kaut ko dzirdējuši par Latvijas Etnogrāfisko muzeju? Kur atrodas? Ar ko nodarbojas? 3. klases skolēni ar nepacietību gaidīja šo pasākumu muzejā.

Diena bija apmākusies , bet bērniem garastāvoklis bija labs. Muzejā mūs sagaidīja gids Igors. No viņa mēs uzzinājām ko nozīmē vārds „ Etnos ” - tā ir tauta. „ Tautas muzejs ” zem atklātām debesīm.

Muzejs atrodas Juglas ezera krastā. Mēs redzējām vēsturiskas ēkas, kurām ir vairāk kā 100 gadi. Bijām kapteiņa - zvejnieka mājā. Mūs pārsteidza lielie zvejnieku zābaki un apstākļus mājā. Laukā laiks bija auksts. Gids mums piedāvāja ganu spēli. Gani- zēni ar  žagariņiem dzina cūkas kūtī. Meitenes žagariņus kārtoja pēc krāsām. Iemācījāmies staigāt ar “koka kājām”. Bija ļoti jautri!

Pasākums lieliskā izdevās Latvijas Etnogrāfiskajā muzejā!

6. novembrī 2. klases skolēni apmeklēja Etnogrāfisko dabas muzeju. Tā bija ļoti interesants ceļojums par kultūras vēsturi un latviešu tautas senatnīgo dzīvi. Bērni varēja apskatīt daudzas ekoloģiskas mājas, kurās dzīvoja senie latvieši. Pasākuma vadītājs pastāstīja daudz par to, ar ko nodarbojās latvieši, kādus darbus darīja, ar ko nodarbojās brīvajā laikā. Pastāstīja arī par to kādus svētkus svinēja senie latvieši un kādas bija viņu tradīcijas latviešu tautai. Pasākuma vadītāja stāstījums bija ļoti interesants. Pēc ekspozīcijas apskatīšanas, bērni piedalījās dažādās stafetēs. Bija ļoti jauki un interesanti. Pasākuma laikā iegūtās zināšanas bērni pēc tam pielietoja dažādās mācību stundās, kā piemēram matemātikas, ētikas, sociālo zināšanu un vizuālajā mākslā. Šo jauko ceļojuma dienu bērni atcerēsies vēl ilgi.

2. klases audzinātāja Natālija Tjutjunova

20.novembrī programmas „Latvijas skolas somas” ietvaros Stopiņu pamatskolas septītie devās izzinošā pasākumā uz Latvijas Dzelzceļa muzeju. Skolēniem, drošības stundā muzejā gida pavadībā, bija iespēja gūt dziļāku izpratni par to, kā uzvesties dzelzceļa stacijā, uz perona, sliežu tuvumā, kā šķērsot sliedes un neapdraudēt drošību. Pēc mācību filmas noskatīšanās – atgriezeniskā saite – gida jautājumi un skolēnu atbildes. Mūsējiem tas ir aktuāli, jo esam dzelzceļa sliežu tuvumā, kā arī draudzi izmanto šo pārvietošanās līdzekli. Kā nākamā aktivitāte – „Foto orientēšanās”, kuras laikā ar gidu iepazina esošās ekspozīcijas, to izpratni, dzelzceļa vēsturi.

Pateicoties projektam „Latvijas skolas soma”, skolēni iesaistījās interesantās, izzinošās aktivitātēs, iepazina Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes.

Skolēnu atsauksmes:

„Patika, bija interesanti”.

„Man ļoti patika. Tas bija interesanti, un es daudz ko jaunu uzzināju”.

„Filma par drošību dzelzceļa tuvumā, lika aizdomāties, jo mēs arī šad tad tā esam darījuši”.

Manuprāt, šis pasākums bija motivējošs, izzinošs un noderīgs.

7. klases audzinātāja Sanita TAURIŅA

 .